Jump to content

Let's check in with Olof (Swedish Football)


Midfielder

Recommended Posts

8 hours ago, Mjvilla said:

I've given this a confused face, because when I see him that's how I feel. I've just got married, I shouldn't feel like this....

I could only hope to have such a perfect beard as Lord Olof.

Link to comment
Share on other sites

A fairly long article about Mellberg and Brommapojkarna in one of the papers today.

It's in Swedish so you have to google translate, but it's a good read.

Quote
Olof Mellberg. Foto: MATHILDA AHLBERG / BILDBYRÅN
 
"En käftsmäll – plötligt var han bara helt borta"
Deras lagkapten rycktes bort på nolltid, deras fotbollslag vann sju av 60 seriematcher och gräddan av deras ungdomsverksamhet lämnade så fort den kunde.

Mellan 2013 och 2015 störtade Brommapojkarna ned i ett riktningslöst mörker.

In kom Olof Mellberg och en nykomponerad styrelse, full av förmögna näringslivstoppar med stora ambitioner.

Deras plan?

En ny maktfaktor i svensk fotboll: Brommapojkarna 2.0.

– Låtdomarengörasittjobb helvete hey!

Ögonen är uppspärrade och käken spänd.

Olof Mellberg håller upp ett spikrakt pekfinger mot Trelleborgs tränare Patrik Winqvist. Det ser ut som en varning.

Högerbacken Johan Falkmar har dunsat in i en bortaspelare och Winqvist, som promenerat fram och tillbaka i sitt tekniska område hela matchen, har höjt rösten. Grimsta IP är helt dränkt av ett aggressivt regn som har kommit och gått under eftermiddagen. 

Det fortsätter på samma sätt tills BP har vunnit med 3-0. 

Igen.

Från sina 44 första seriematcher som seniortränare har Mellberg gått segrande 33 gånger och bara förlorat fyra. Målskillnaden är 100-28, och nu man leder superettan i överlägsen stil – som nykomlingar. 

Den här segern är viktig. Förra helgen åkte Mellberg på sin första hemmaförlust någonsin, 0-1 mot Frej.

– Jag tror att vi hade 19-4 i avslut, men något fattades. Men vafan, vi gräver inte ned oss, jag gillar inte att älta. Inte när vi gör fantastiska saker heller. Man får inte vara för mycket måndagstränare, säger han.

Allsvenskan går att skymta nu, och när Sveriges mest omfattande fotbollsförening reser sig den här gången är det annorlunda, inte bara på grund av den extrema resultatraden. Bakom kulisserna smids stora planer. 

Olof Mellberg leder segertåget som ska bana väg för BP 2.0.

"Plötsligt var han bara helt borta"

– Fy fan.

Gustav Sandberg-Magnusson, lagkapten och innermittfältare, byter plats på sina solglasögon och sin telefon. 

Det är torsdagen innan matchen mot Trelleborg och vi sitter i BP:s lunchmatsal vid Grimsta IP. Regnet smattrar mot rutan. Det har gått nästan på dagen tre år sedan Pontus Segerström, mittback och lagkapten här, fick läkarbeskedet om sin hjärntumör. 

Två månader senare avled han, 33 år gammal.

– Plötsligt var han bara helt borta. Det började då, för alla, med allt, säger Gustav och låter blicken vandra längs fönstren bredvid oss.

– Det tog så jävla hårt. En käftsmäll. Totalt ner. Allting. Man kände sig helt maktlös. Vi hade en liten trupp, allt hände med Pontus, vi skulle hålla oss kvar i allsvenskan, vi skulle spela Europa League-kval samtidigt, många spelare var unga. Det var skitsvårt. Man försökte hålla huvudet högt och gnugga på, men stämningen var hemsk. Vi kunde inte samla ihop oss, och året efter blev det värre.

Säsongerna 2014 och 2015 spelade Brommapojkarna 60 matcher i seriespel. Man vann totalt sju stycken och föll handlöst genom superettan ned i division 1. Gustav berättar hur han undrade ”varför fan han ens spelade”. Som 23-åring hade han sett en av sina förebilder, sin lagkapten och sin vän dö, glömt bort hur det kändes att vinna, sett lagkamrater från både juniortiden och A-laget lämna klubben, och nu väntade en fotbollstillvaro långt bort från drömmarna.

– Många tyckte att jag var en riktig dåre som stannade kvar, framför allt när jag skrev på nytt kontrakt efter att vi åkte ned till division 1. Men min första träning var här nere, säger han och pekar mot fältet bredvid oss.

– Nu för tiden sticker folk ännu tidigare, vissa redan från akademin. Joel Asoro har dragit till Sunderland. Joseph Colley till Chelsea. Men jag identifierade mig med att stanna. Det var inte många som gjorde det. Jon Persson hade varit här länge. Pontus Segerström var också här rätt länge. Det var mina förebilder. De hade stannat kvar och gnuggat.

Utanför blänker en våt träläktare vid Grimstas ena kortsida. 

Jag satt på den i tre timmar i slutet av april när jag försökte berätta om BP förra gången. Då brände jag halva pannan i vårsolen, fick en kopp kaffe av dåtida sportchefen Roberth Björknesjö, som lämnade för tränarjobbet i Frej förra månaden, och såg Azrudin Valentic, Olof Mellbergs assistent, som hyllas av alla här, flytta spelarna mellan olika övningar utan att riktigt förstå vad de höll på med.

Men Mellberg själv avböjde att intervjuas. 

Dels ville han inte traggla sig igenom alla gamla sentimentala frågor om hur han kanaliserar erfarenheter från spelarkarriären in i det här yrket, dels ville han fokusera på Norrby (som BP besegrade med 3-0 några dagar senare).

Nu är det början på augusti, och en bra start har blivit en förkrossande säsong, men snarare än Mellberg pekar nästan alla i klubben på lagkaptenen när jag ber om en lins.

"Den här klubben består av soldater"

Gustav Sandberg-Magnusson är barnbarn till Gösta ”Knivsta” Sandberg, landslagsman i fotboll, ishockey och bandy under 1900-talets mitt. Djurgårdslegendar, tillika före detta BP-tränare och ikon. Gustavs pappa Bernt Magnusson har spelat flest matcher för Brommapojkarna genom tiderna, Gustavs mamma Anna Sandberg är en av klubbens mest framstående på damsidan någonsin. Här finns med andra ord allt en klubb kan önska sig i termer av kulturbärare, och efter den andra nedflyttningen, 2015, blev styrelsens första åtgärd att be honom stanna. 

När den 25-årige mittfältaren spejar ut i den nedstämda sensommaren ett och ett halvt år senare och ska förklara hur allting vände uppåt ser han nästan lite frågande ut innan han kommer i gång. 

– Det vi gör på träningarna, eller Olof och Valentic gör, är jättetaktiskt. Man måste börja där. Vi tränar jättemycket taktik. Första träningen efter vinteruppehållet ställde vi upp 11 mot 0 och tränade uppspel. Det låter ju helt sjukt? Men vi får spela oss igenom i stället för att köra intervaller. Vi scoutar allt motstånd, anpassar oss och lutar oss mot vår egen idé. Ta av oss tröjorna och du kan se att det är BP som spelar, säger han. 

– Vi går igenom varje träning på PowerPoint innan. Varje övning. Jag har aldrig haft en tränare som har gjort så förut. All träning är utifrån vad vi ska göra på match. Det är jättekonstigt att vi inte pratar mer om träningssätt i Sverige. Så här noggranna träningar har jag aldrig haft. 

Var ni skeptiska till det arbetssättet till en början?

– Den här klubben består av soldater. Alla som kommer underifrån bara kör. Gör kullerbyttor i en halvtimme? Alla kommer stå här och göra sitt bästa i 30 minuter. Du vet, supersoldater. 

Olof Mellberg själv visste att han gav sig in i en sårad förening.

– Den mörka atmosfären märktes. Av förklarliga skäl, säger han.

– Därför var det viktigt för oss att försöka sätta en så proffsig miljö som möjligt för att spelarna skulle känna att: Här händer det någonting. Här ska det bli ett lyft. Här kommer ett annat sätt att jobba. Det tror jag att de märkte direkt. Det har jag mycket att tacka Valentic för. Han hade mycket med sig. Väldigt mycket fanns i mitt huvud, hur jag ville jobba, men att kunna förmedla allt det med en gång, det är inte lätt. 

Din kapten säger att han aldrig tidigare har tränat på samma sätt som ni tränar.

– Det är kanske inte så vanligt i Sverige. Gustav menar nog både individuellt taktiskt, men även kollektivt taktiskt. Det innefattar väldigt mycket. Vi försöker ha en väldig tydlighet i allt. Vi jobbar noggrant i vårt grundspel, så att vi kan vända och vrida på det i matcherna. Det är mitt jobb. En grundtrygghet i spelet, och en matchplan. Den får gärna fungera. Det har den gjort väldigt många gånger.

Har det varit avgörande att få jobba i en så här undanskymd miljö? Bortanför massor av supportrar och medier.

– Det har varit det för mig. Det var inte det primära i mitt tränarjobb, men jag har verkligen kunnat fokusera på tränaryrket, och jag gillar det. Allt annat runtomkring tycker jag inte är lika roligt. Men det säger väl alla. För mig har det känts skönt, jag är ny i jobbet. Jag behövde sätta mig in i division 1 och superettan. Vi kan pyssla med det vi gillar och det vi är bra på. Det har bevisligen haft en effekt.

"Vi ville så klart ha Olofs vinnarmentalitet"

Även om allsvenskan fortfarande är lite av ett bannlyst samtalsämne här går det inte att komma ifrån – BP är på väg med stormsteg.

Klubbens plats i svensk fotboll är…annorlunda. Å ena sidan finns historien om den vansinnigt stora och framgångsrika ungdomsorganisationen, den enorma mängden landslagsspelare och utlandsproffs med Grimsta som sina karriärers födelseplats. 4000 aktiva på pojk- och flicksidan. 250 lag. 150 funktionärer. Gothia Cup-triumfer. Ett signifikativt spelsätt.

Men A-lagen bär på en mer anonym historia.

Herrarna har gjort totalt fem säsonger i den högsta serien. Man gick upp till allsvenskan för första gången 2007 och åkte jojo mellan divisionerna fram till degraderingen 2014. Damerna var i Elitettan 2013, men har aldrig spelat i svensk fotbolls högsta serie.

Vad talar för att etableringen blir på allvar nu?

– Vi kallar det BP 2.0, säger Staffan Helgesson, som sitter i klubbens styrelse och jobbar med marknadskommittén.

– Jag tycker att man kan tänka på en klubb av BP:s storlek som en oljetanker. Vet du hur lång tid det tar att vända en sådan? Mil. Men vi tror att det finns en unik plats att ta med en så bred verksamhet som vi har.

Bredvid honom sitter Fredrik Bergholm, som är ordförande.

– BP:s historia och bredd saknar motstycke. Det är fantastiskt, men man kan göra mer, säger han.

2015 anlände inte bara Olof Mellberg till Grimsta, utan även i styrelserummet ändrades Brommapojkarnas konturer. Ett par nya namn trädde in i styrelsen som nu består av en blandning av föreningsmänniskor, näringslivspersoner och fotbollsprofiler. 

Staffan Helgesson är grundare av investmentbolaget Creandum. Fredrik Bergholm har en lång karriär inom rådgivning med finansbolaget Catella bakom sig. I BP:s styrelse ingår dessutom Christer Haglund, grundare av IT-bolaget Caperio som omsätter mer än en miljard, Maria Kovacs med 12 allsvenska säsonger och Salina Olsson, med 67 A-landskamper. Vice ordförande är Tomas Bergström, med lång bakgrund i svenskt näringsliv och som nu sitter i ledningen för OptiGroup. Där finns även miljardären Harald Mix, grundare av riskkapitalbolaget Altor, som ofta omtalas som ett av världens främsta av sin sort.

Det ser inte ut som en konventionell styrelse i en svensk fotbollsförening, och låter inte som det när vi möts i ett högst provisoriskt konferensrum längst upp i Grimstas nybyggda läktare.

– Vi vill ta klubben BP från en fantastisk verksamhet till att bli en exceptionell, säger Helgesson.

– Jag tror att vi drog slutsatsen att vi ser på BP som vilken affärsverksamhet som helst, med tillägget att vi pendlar från en ekonomiskt ideell värld till en kommersiell, där verksamheten måste stå på helt egna ekonomiska ben. Men vi kan och vill inte ha en styrelse med bara affärsmän och affärskvinnor. Vi har en ledamot med nästan 70 landskamper för damlandslaget. Vi har en sekreterare som har varit ideell ledare i klubben i 30 år, säger han innan Bergholm tar över: 

– Sedan driver vi en professionalisering av tre områden: Styrelsen, den operativa heltidsledningen och alla ledare. Idag kallar nästan alla fotbollsklubbar sitt kansli för kansli. Nivån på de kanslierna är inte alltid så hög. Kim Bergstrand sa för ett par veckor sedan att det inte håller att sporten ligger så långt före resten av verksamheten. Vi vill göra om vårt kansli till ett sportkontor. 

Det är en dryg timme kvar tills matchen mot Trelleborg ska börja. I bakgrunden dånar ”Everybody Get Up” med gruppen ”Five” från 1998, men läktarna gapar ganska tomma. 

Bergholm och Helgesson pratar om utmaningen med publikrekrytering, exemplifierar med en "föryngring av musiken på arenan" (efter en stund byts faktiskt Five mot Icona Pop) och hur man har sökt inspiration i Hammarby. De pratar om Västerort, det stora sociala ansvaret och hur brottsligheten i vissa områden går ned med mer än 30 procent när det anordnas ”nattfotboll”, såsom BP nu gör på tre ställen i Västerort. 

De räknar upp ett antal fokusområden för BP 2.0, som har sikte på 2020, och resonerar om ekonomiska modeller.

Ungdomsverksamheten ska inte längre bara vara störst, utan bäst. Med bäst avses inte resultat utan "högst kvalitet". Akademin för flickor ska precis som för pojkar vara bäst i Norden. Herrarna ska vara etablerade i allsvenskan. Damerna, som leder divison 1 nu, likaså. Grimsta ska bli en mer socialt inkluderande plats, man pratar om ”Mötesplats Västerort” och ett omfattande CSR-arbete. ”Röda Tråden”, ett projekt som ska transformera klubbens fotbollsmässiga riktlinjer, från A-lag ned till knattenivå. 

– Något sådant mål, med etablering i allsvenskan för herrlaget eller damlaget, har inte funnits nedskrivet tidigare, säger Bergholm.

Hur central var rekryteringen av Olof Mellberg för allt det här?

– Utan att recensera historiken: I BP:s DNA ligger fart, ungdomlig entusiasm, bollinnehav och bra teknik. Det är aldrig problemet. Olof Mellberg kunde komplettera vår fotbollsfilosofi med kunskap om försvarsspel och taktisk förståelse. Vi har varit för svaga när det gäller att utbilda akademispelare rent taktiskt. En 15-årig stjärna i BP behöver större taktiskt kunnande. Och vi ville så klart ha Olofs vinnarmentalitet, säger Bergholm.

Både Olof Mellbergs och Azrudin Valentics kontrakt löper ut efter säsongen, men vare sig han eller styrelsen säger sig vara ett dugg stressad över situationen, utan för en "löpande dialog".680.jpg

Är ni inte oroliga för att väldigt mycket är uppknutet runt Olof och Valentic? Att mycket går förlorat om de väljer att gå vidare?

– Ska en klubb bli riktigt stor, då måste den vara personoberoende. Vi måste bygga en infrastruktur med en bred bas av människor. Det får inte bli som med sir Alex Ferguson, så när han lämnar går det käpprätt ett par år.

Daniel Majstorovic har sina barn i föreningen och är vän med Olof. Kan vi vänta oss honom i en roll som sportchef?

– Det är kanske ingen orimlig tanke, över tid, med tanke på kopplingen till både BP och Bromma. Men det ska också vara personer och roller i BP där det finns ett mervärde för alla involverade. Men Olof har ett par paradgrenar. En är integritet. Han vill göra sitt jobb.

Det finns ju däremot en BP-relation till Majstorovic.

– Ja, det gör det ju. Men han är ju i Grekland, som du vet. Och jobbar där. Men för BP är Olof värdefull, oavsett om det är telefonsamtal eller framtida rekryteringar. Det är en unik sak att ha Olof i BP även av det skälet.

Staffan ler lite försiktigt.

– Jag tror inte att Zlatans nya klubb är BP.

"Den här gången är det annorlunda"

Två timmar senare har Brommapojkarna malt ned Trelleborg i regnet. 

Jag räknar till nästan tio gånger som Gustav Sandberg-Magnusson bryter bollbanan genom att bara ligga rätt i position, men det är 19-årige supertalangen Viktor Gyökeres som fångar mest uppmärksamhet. Jag får berättat för mig att Milan har representanter på plats. Kanske vet Gyökeres om det, det ser i alla fall ut så. Till slut kommer han loss, passerar tre-fyra motståndare och trycker upp 3-0 i krysset.

– Vi var 16 spelare i dag. Vi hade inte full bänk, säger Mellberg och rycker på axlarna efter matchen. 

– Egentligen är inte tanken att vi ska upp redan. Det har gått väldigt fort. Vi har spelare på utgående kontrakt och har sålt en del av våra toppspelare, i Stefano Vecchia (Sirius), Felix Beijmo (Djurgården) och Junior (Hammarby). Men vi har en setup som håller i allsvenskan. Vi har otroliga resurser i styrelsen på andra sätt än på fotbollsplanen. Det går att utveckla mycket mer, både den organisationen och i akademin. Där har det inte funnits en så tydlig linje tidigare, utifrån träningsmetoder och annat. Det har skjutits lite från höften.

Vi är klara. Olof nickar och tar ett steg tillbaka mot omklädningsrummet när jag får för mig att ställa den konstiga frågan "när nästa hemmaförlust kommer", eftersom den första dröjde ett och ett halvt år.

Olof stannar upp och vänder sig om halvt.

– Ald...eller... 

– Jo. Aldrig.

***

Det är knäpptyst runt Grimsta IP och äntligen uppehåll när Gustav Sandberg-Magnusson börjar gå ut mot sin bil för att åka hem.

– Jag har alltid tyckt att det är BP:s charm att vi inte är som de andra klubbarna. 

Om några dagar ska han nicka in sitt femte mål för säsongen när Brommapojkarna bortaslår Örgryte med 2-0, och ledningen i superettan ska drygas ut ännu mer. Bakom oss tornar den nybyggda läktaren upp sig på ena sidan, det gigantiska fotbollstältet på den andra.

Jag hinner tänka att man inte hade känt igen den här platsen för ett par år sedan.

– Jag som spelare skulle kanske vara sämre om jag hade mer press på mig, jag vet inte. Men å andra sidan pratar ju folk om att de älskar press? ”Jag presterar bättre under press”. Jävligt mycket snack alltså. Det låter ju skitbra att säga så. ”Jag älskar när jag har 30 000 dårar som skriker att de hatar mig”. Alla härmar Zlatan och säger att de går i gång på hat. Det stämmer säkert på vissa, men du vet…

Du föredrar 600 personer som applåderar här?

– Gärna lite fler än så. Men ja. Det har varit bra här, det är bra för unga spelare. Men man hör folk som säger att vi ska ligga i superettan och halka ur lite då och då bara för det. Varför? Det är trams. Vi kan satsa på att vara där uppe och köra. Det finns inga hinder.

Du låter lite som Zlatan nu.

– Haha, nej. Men många förståsigpåare har placerat oss i ett fack. Vi ”ska” mestadels ligga i superettan. Jag tycker inte det. Vi har alla möjligheter. Den här gången är det annorlunda.

 

http://www.expressen.se/sport/fotboll/superettan/en-kaftsmall-plotligt-var-han-bara-helt-borta/

 

Rather impressive record as manager Mellberg has: 

33 wins in 44 games, 4 losses.

100-28 in goal difference 

Edited by sne
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

SOS

Mellberg forget IFK if they phone offering the job

You're needed now! Villa are 3-0 down at Cardiff as I write. Pack your bags, phone Martin Laursen see if he is up for assistant role. 

Dont doubt it's too early. You can do no worse than Mr Bruce. 

Edited by Midfielder
Link to comment
Share on other sites

On 12/08/2017 at 16:38, Midfielder said:

SOS

Mellberg forget IFK if they phone offering the job

You're needed now! Villa are 3-0 down at Cardiff as I write. Pack your bags, phone Martin Laursen see if he is up for assistant role. 

Dont doubt it's too early. You can do no worse than Mr Bruce. 

60a516b59dc3a9f4e2a68c6449a37557909bffb3

Link to comment
Share on other sites

2 late goals conceded by Potter's Östersund away to PAOK in the Europa League qualifiers 

Ex- Djurgården player Prijovic scoring twice to make it 3-1 PAOK after the first leg.

Will be a big ask for Östersund to turn this around at home.

Hopefully it will be freezing and snow in the air :D

Link to comment
Share on other sites

Yep just came to post that result. At least they have the away goal. If they can open the scoring in Sweden then it should be competitive at least. Big ask though. Need a clean sheet. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Zatman said:

with the mighty Jose Crespo in defence, it will be a difficult job

I just had one of those moments when you sit scratching your head thinking I know that name , how do I know Jose Crespo. One of those almost where you think am I imagining that he was a Villa player? 

Glad Zatman switched on. 4am though 

Link to comment
Share on other sites

Think I mentioned at the time but Mellberg and Laursen dropped down to lower levels to start management and compare this to people like Giggs, Sol Campbell and Yorke who think they should be handed top jobs on name recognition

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...
Â